Alles verloren maar wel een lunch voor je gasten.. - Reisverslag uit Vecsés, Hongarije van Gerben Loenen - WaarBenJij.nu Alles verloren maar wel een lunch voor je gasten.. - Reisverslag uit Vecsés, Hongarije van Gerben Loenen - WaarBenJij.nu

Alles verloren maar wel een lunch voor je gasten..

Door: Gerben van Loenen

Blijf op de hoogte en volg Gerben

27 Juli 2014 | Hongarije, Vecsés

Ik was gebleven op de zaterdag ochtend...

We zouden vandaag starten bij een gezin die ook een heel huishouden verloren is aan het water van 2 maanden terug. Na een tijdje rijden arriveren we bij hun huis en inderdaad dit huis werd inderdaad weer gerenoveerd. Wat een moeite zullen die mensen gehad hebben daar. De jongen in het huis liet mij wat foto's zien en enkele youtube linkjes:

Hierop is te zien hoe hoog het riviertje wat bij hen is... normaal gesproken diepte van 1 meter maar nu een diepte van 8 meter. Onvoorstelbaar maar deze mensen hadden zo'n hoop op de Heere. Dat was heel mooi en ontroerend om te zien. We kregen hier de lunch en dat vond ik het meest indrukwekkende. Deze mensen hadden/hebben heel weinig maar toch hadden ze een hele luxe maaltijd klaargemaakt voor hen. Na 1 Kor. 13 gelezen te hebben vertrokken wij richting de volgende dominee een 30-tal km onder Belgrado. We vertrokken al snel richting de bergen van Belgrado om een soort van Servisch Zwitserland te beleven. Dit bleek uiteindelijk te wijten te zijn aan de wat verouderde tomtom in de andere auto. Maar ook na een ritje Bergen en langs (van) Dalen zijn we gearriveerd. We bezochten de romacontainers, die hier geplaatst zijn door de gemeente. Op zich een mooi initiatief en zeker toe te passen in veel situaties. Daarna hebben we de auto weer opgezocht en zijn richting de Roda Supermarkt in Novi Sad gegaan om inkopen te doen voor een voedselproject in Selenca. Kortom 4 winkelwagens vullen met van alles en nog wat. Van suiker tot zout, van soep tot spaghetti. We hebben dit in de winkel al in zakken gedaan en zijn uiteindelijk richting Selenca gereden. Hier waren de mensen zeer blij met dit voedselproject. Maar ook aan deze dag is een einde gekomen en zo arriveerde ik weer laat in Central Home.

De zondag begon als een taxichauffeur voor Sasa. Ik heb deze morgen zijn Amerikaanse gasten getransporteerd en samen met hen de lunch gebruikt in Kucura. Maar hierna heb ik toch snel weer de auto genomen om richting Feketic te rijden om Herbert op te pikken.

Na een goede en vlotte reis zit ik nu (veel ste laat ) me blog te schrijven en zorg er zodoende voor dat wat jullie wat te lezen hebben :)

• 28 Juli 2014 - 05:47

Conny:

Mooi om te lezen, Gerben, en indrukwekkend, die gastvrijheid, terwijl die mensen niks meer hebben.

• 28 Juli 2014 - 19:58

Adrie Middelkoop:

Dat is tekenend voor deze mensen hè: altijd zó gastvrij! En wat goed, zo'n voedselproject. Goed bezig daar met z'n allen!
    groetjes,
    Adrie